Avainkäsitteet projektissamme olivat monikulttuurisuus, sosiaalipedagogiikka, aistien menetelmä, sosiokulttuurinen innostaminen, kohtaaminen ja osallisuus.
Monikulttuurisuus
Erilaisten kulttuurien, sekä niihin liittyvien tapojen ja arvojen
tiedostaminen ja ymmärtäminen on tärkeää, etenkin työskennellessä yhdessä
vieraisiin kulttuureihin kuuluvien edustajien kanssa.
Kulttuurinen herkkyys
tarkoittaa hyviä vuorovaikutustaitoja, taitoa hyväksyä erilaisuutta ja olla
empaattiinen (Monikolmio 2014) .
- Tämä näkyi työskentelyssämme koko projektin ajan puolin ja toisin toistemme arvostuksena ja huomioimisena.
Sosiaalipedagogiikka
Sosiaalipedagogiikan ajatus on
edistää toisten kohtaamista, ihmisen sisäistä kasvua, yhteisöllisyyttä ja omaan
ympäristöön vaikuttamista. Sosiaalipedagogiikka perustuu yhteisön jäsenyyteen,
vuorovaikutuksellisuuteen, tunneosaamiseen ja kokemukselliseen oppimiseen.
Yhteisössä tapahtuva vastavuoroisuus vahvistaa kunnioitusta ja välittämistä.
Ihminen kehittyy ja kasvaa muiden kanssa. (Meidän sosiaalipedagogiikkamme
2013.)
- Työskentelymme oli sosiaalipedagogista, koska työskentelytapamme perustui hyvään vuorovaikutukseen ja kohtaamiseen. Rakensimme yhteisöllisyyttä ympärillemme yhdessä niin, että jokainen ryhmäläinen tunsi vastavuoroista kunnioittamista ja välittämistä. Yhteisöllisyys näkyi myös siinä, että toteutimme projektin päiväkodin lapsille. Näin he veivät kulttuuria mukanaan päiväkoteihin. Lisäksi projektissamme toteutui sosiaalipedagogiikkaan liittyvä konkreettinen tekeminen.
Aistien menetelmä
-Toteutimme projektin aistien menetelmänä rakentaen ryhmämme ja projektimme näköisen tilan. Hyödynsimme visuaalisuutta (kuvat,videot ja asut), ääniä (musiikki) ja kosketeltavia materiaaleja (leluja, tyynyjä yms.)
(Ks. Aistien menetelmä)
Sosiokulttuurinen innostaminen
Sosiokulttuurisessa innostamisessa on kolme keskeistä elementtiä:
sosiaalinen, kasvatuksellinen ja kulttuurinen. Keskeisiä käsitteitä
ovat yhteisöllisyys, osallistuminen, herkistyminen, dialogi, luovuus
ja toimintaan sitoutuminen. (Kurki 2000, 19-20.) Sosiokulttuurisen
innostamisen onnistuminen hankkeen tai projektin lähestymistapana
edellyttää aidon yhteisön rakentumista. Innostavan toiminnan perustaksi tarvitaankin laadultaan
yhteisöllisiä vuorovaikutussuhteita. (Kurki 2000, 129.)
- Sosiaalinen: tapasimme projektimme tiimoilta uusia ihmisiä ja loimme kontakteja (mava-opiskelijat, päiväkodit).
- Kasvatuksellinen ja kulttuurinen: opimme itse paljon uutta vieraista kulttuureista, mavalaiset oppivat ryhmätyöskentelyä ja lisää suomenkieltä. Lapset oppivat perustietoa eri maista, leikeistä ja veivät oppimansa mukanaan.
- Rento ilmapiiri helpotti työskentelyä ja mahdollisti vuorovaikutuksen ja aidon yhteisöllisyyden syntymisen.
Kohtaaminen
Ihmisten välisessä vuorovaikutuksessa siihen osallistuvat henkilöt sekä
antavat, että saavat jotain. Näin syntyy tasavertainen kohtaaminen,
jossa molemmat osapuolet oppivat ymmärtämään ja kunnioittamaan toisiaan.
Kulttuurien kohtaamisella ei tarkoiteta sitä, että meidän tulisi
muuttua toisen osapuolen kaltaiseksi, vaan voimme pysyä omana itsenämme,
niinkuin kohtaamisen toinenkin osapuoli.(Haapaniemi 2010)
- Kohtaaminen toteutui projektissamme siten, että sovitut tapaamiset toteutuivat ja niistä pidettiin kiinni. Kaikilla projektiin osallistuneilla oli selkeä näkemys ja yhteisymmärrys siitä mitä tehtiin. Vuorovaikutus oli tasavertaista ja kaikki tulivat kuulluiksi ja ymmärretyiksi. Olimme jokainen omia itsiämme.
Osallisuus
Osallisuus tarkoittaa mukanaoloa, huolenpitoa sekä
vaikuttamista ja tarkoituksena on vaikuttaa yhteiskuntaan, omaan lähiyhteisöön
ja itseensä. Osallisuuden lähtökohtana toimii yhteisöllisyys, joka syntyy
esimerkiksi harrastusten, kansalaisjärjestötoiminnan, opiskelun, työn tai muun
aktiivisen toiminnan kautta. (STM 2012). Osallisuutta on käytetty
esimerkiksi maahanmuuttajien kotouttamiseen, lasten ja nuorten hyvinvoinnin edistämiseen
sekä työttömien syrjäytymisen ehkäisyyn
- Osallisuus näkyi projektissamme korostuneena yhteisöllisyytenä. Suunnittelu ja toteutus tapahtui yhtenäisenä ryhmänä jossa kaikki osallistujat pääsivät vaikuttamaan sisältöön ja tekemiseen. Ryhmä pääsi myös vaikuttamaan lähiympäristöönsä kun läheisten päiväkotien lapset osallistuivat tapahtumapäiviin.
Kokonaisuudessaan projekti sai kaikissa osapuolissa aikaan kinnostusta ja innostusta tehdä jatkossakin yhteistyönä lisää vastaavanlaisia hankkeita.
Avainkäsitteet olitte valinneet hyvin. Ehkä ne olivat nousseet esiin vasta projektin yhteen vetoa tehdessä Mutta kun ammatillisuus alkaa löytymään niin huomaa että jokaista termiä ei tarvitse erikseen miettiä vaan ne ovat osaa luontevaa työskentelyä.
VastaaPoistaTyöskentelymme oli sosiaalipedagogista, koska työskentelytapamme perustui hyvään vuorovaikutukseen ja kohtaamiseen. Rakensimme yhteisöllisyyttä ympärillemme yhdessä niin, että jokainen ryhmäläinen tunsi vastavuoroista kunnioittamista ja välittämistä. - Mielestäni juuri tässä onnistuitte hienosti. Olitte koko ajan vastavuoroisesti ja tasavertaisesti läsnä. Rakensitte projektia yhdessä MAVA ryhmän kanssa. Teistä muodostui yksi ryhmä, yhdessä. Nämä kokemukset ovat äärimmäisen tärkeitä kotoutumisen ja yhteisöllisyyden näkökulmasta.
Blogissa olisitte voineet rohkeammin käyttää linkkejä, esimerkiksi: http://www.laurea.fi/fi/aistien/aistien/Sivut/default.aspx - Vie lukijan suoraan aistien hankkeen sivuille josta hän voi löytää lisätietoa, jos sitä haluaa.
Arvioinnista:
Innovatiivisuus ja luovuus -Näkyivät hyvin projektissa. Alun jälkeen aloitte yhdessä rohkeasti ideoimaan päätettyä teemaa eteenpäin. Lisäsitte siihen mukavia lastentasoisia elementtejä. Pysyitte kuitenkin kokoaja alussa suunnitteluissa raameissa ja projekti ei alkanut rönsyilemään.
Tutkimuksellisuus ja toteutus – Koin että tutkimuksellisuus oli hieman irrallista ja ei johdattanut toimintaanne määrätietoisesti. Lopuksi olitte kuitenkin löytäneet blogiinne osuvia avainkäsitteitä. Kuitenkin toteutus oli erinomainen ja otitte pieniäkin yksityiskohtia huomioon. Olisin toteutuksessa kaivannut enemmän läsnäoloa. Meidän (aikuisten) penkit sivusta pois. Kapteenin ja lento emon vaatteet olisivat voineet olla kokoajan päällä, jotta lasten illuusio olisi säilynyt paremmin. Tällaista pientä tarkoitan.
Kumppanuus ja autenttisuus - Olitte koko ajan vastavuoroisesti ja tasavertaisesti läsnä. Rakensitte projektia yhdessä MAVA ryhmän kanssa. Teistä muodostui yksi ryhmä, yhdessä.
Ette tuoneet esiin kertaakaan että joku teistä olisi tehnyt enemmän tai vähemmän projektin hyväksi, joten olan antanut teille kaikille arvosanaksi 4.
Kiitos mukavasta ja opettavaisesta ajasta Laureassa.
Älkää unohtako antaa palautetta myös minulle:
http://minaopinminakehityn.blogspot.fi/