Aistien-menetelmä sopii käytettäväksi kaikenlaisten ryhmien
kanssa. On vain muistettava ottaa huomioon toiminnan tavoitteet ja tehdä
tilasta käyttäjälähtöinen. Meidän tapauksessa olemme tehneet aisti-tilastamme
juuri lapsiryhmälle sopivan laittamalla lattialle patjat istuinalustoiksi,
rakentamalla tunnelin ja ehostamalla seiniä kankailla.
Aistien-menetelmälle tyypillistä on moniaistisuuden
hyödyntäminen sekä vuorovaikutuksen, hyvinvoinnin ja oppimisen edistäminen.
Myös erilaisten toimijoiden yhteistyö on tärkeää. Aistien- menetelmän ytimessä
on aistien-tila. Tila voidaan rakentaa siten, että ihminen voi kuvitella hetken
olevansa jossain toisessa paikassa. Tilan tarkoituksena on tarjota elämyksiä
kaikille aisteille. Elämyksellisyys edistää vuorovaikutusta ja tilan käyttäjien
oppimista. Kyseessä ei kuitenkaan ole näyttely, vaan erilaisten ihmisten
kohtauspaikka. Tila toimii keskustelun, ajatusten ja oppimisen virittäjänä.
Valmiin tilan lisäksi, sen rakennusvaihe on hyvin tärkeä. Jokaisesta
aistien-tilasta tulee tekijöidensä näköinen, ja se saadaan aikaiseksi vain
hyvällä yhteistyöllä (Räty ym. 2014, 8).
Aistien-menetelmän tavoitteena voi olla esimerkiksi
voimaantuminen, jolloin osallistujille tuotetaan toiminnan kautta ajatuksia
herättäviä ja elämyksellisiä hetkiä. Tarkoituksena on myös pohtia asioita,
jotka ovat osallistujille tärkeitä. Aistien-menetelmän tarkoituksena voi olla
myös arvoista keskusteleminen, kuten yhteisen arvomaailman pohtiminen,
näkyväksi tekeminen ja toisaalta ristiriidoista keskusteleminen. Muita
aistien-menetelmä prosessin tavoitteita ovat oppiminen ja tiedon välitys (Räty
ym. 2014, 9-10).
Räty, M. Sivonen,S. Saarela, J. Laurikainen,H. &
työryhmä. 2014. Aistien-menetelmä. 2.uusittu painos. Helsinki: Edita Prima Oy
Aistien-menetelmä kuulostaa erittäin mielenkiintoiselta menetelmältä ja varmasti kiva järjestää ja laittaa paikat juuri sellaiseksi kun tekijät sen haluavat! Kuvailemanne välineet aistihuoneessa sopivat varmasti pienille lapsille todella hyvin :)
VastaaPoista