Projektimme
on osa kahta opintokokonaisuutta; monikulttuurinen työ sekä
sosiaalipedagogiikka ja sosiokulttuurinen työ, ja koska
tarkoituksena oli toteuttaa yhteistyössä Mava-opiskelijoiden kanssa
moniaistillinen tila, valikoitui yhdeksi näkökulmaksi
työskentelyssämme sosiokulttuurinen innostaminen. Sosiokulttuurinen
innostaminen määritellään tavaksi elävöittää ja vilkastuttaa
ihmisen herkistymisen ja itsetoteutuksen prosessia. Se herättelee
ihmisten tietoisuutta, organisoi toimintaa ja saa ihmisen toimimaan
ja liikkeelle. Käytännössä tämä tapahtuu motivoimalla,
herättämällä, vahvistamalla ja koordinoimalla yksilön ja ryhmien
kykyjä ja voimia sekä heidän osallistumistaan sosiaaliseen,
kasvatukselliseen ja kulttuuriseen toimintaan. Tavoitteena ei ole
antaa toimijoille valmista toimintamallia, vaan aktivoida. Lisäksi
innostamisen yhtenä keskeisenä tavoitteena on saada ihmiset
tietoisiksi historiallisesta roolistaan yhteisössään,
yhteiskunnassaan ja maailmassa. Innostaminen on siis kaikkien niiden
toimenpiteiden yhdistelmä, jotka luovat osallistumisen prosesseja,
joissa ihmiset kasvavat aktiivisiksi toimijoiksi yhteisöissään.
Sosiokulttuurisessa innostamisessa on kolme keskeistä elementtiä:
sosiaalinen, kasvatuksellinen ja kulttuurinen. Keskeisiä käsitteitä
ovat yhteisöllisyys, osallistuminen, herkistyminen, dialogi, luovuus
ja toimintaan sitoutuminen. (Kurki 2000, 19-20.)
Sosiokulttuurisen
innostamisen onnistuminen hankkeen tai projektin lähestymistapana
edellyttää aidon yhteisön rakentumista. Yhteisöllisyyden
kokemuksen syntymistä pidetäänkin yhtenä sosiokulttuurisen
innostamisen perusedellytyksenä. Innostamisessa korostuu yksilön ja
yhteiskunnan, toimijan ja rakenteen sekä suhteen ja sen laadun
merkitystä. Innostavan toiminnan perustaksi tarvitaankin laadultaan
yhteisöllisiä vuorovaikutussuhteita. (Kurki 2000, 129.)
Kurki,
L. 2000. Sosiokulttuurinen innostaminen. Tampere: Osuuskunta
Vastapaino.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti